ПОРЯДОК ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Відповідна ПОСТАНОВА КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ від 15 вересня 2021 р. № 957 набула чинності з 1 січня 2022 року
Інклюзивно-Ресурсний центр Холмківської сільської ради
Навчально-методичний посібник з асистивних технологій для спілкування «Теорія та практика використання альтернативної комунікації для осіб з особливими освітніми потребами»
Інклюзія під час війни: як підтримати дітей з особливими потребами?
Державна служба якості освіти у співпраці з проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) розробили посібник «Впроваджуємо інклюзію у закладі освіти»:
Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами
Міністерство освіти і науки спільно з Українським інститутом розвитку освіти розробили методичні рекомендації для вчителів щодо оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами.
Кабінет інклюзивного навчання
У процесі роботи з учнями молодшого шкільного віку, які мають особливі освітні потреби, першим кроком у навчальному закладі є створення комфортного простору для соціалізації та адаптації до навчального процесу. Виходячи із зони комфорту, яку діти мають в рідних стінах домівки, і потрапляючи в нову психотравматуючу ситуацію, де відсутні близькі люди, вони отримують психотравму, пов’язану з освоєнням нового простору і нових рамок. Для зменшення психоемоційної напруги і для легшої адаптації у закладі освіти створено комфортні умови для переходу від ігрової діяльності до навчальної. Одним із найкращих методів соціалізації є створення ресурсної кімнати. Умовно ресурсна кімната поділена на зони: навчальну, ігрову або зону відпочинку, куток сенсорної розрядки. Простір ресурсної кімнати та її комплектація забезпечені якісним обладнанням, яке сприяє ефективним заняттям та забезпечує позитивну психологічну атмосферу для дітей.
Інклюзивна освіта в НУШ: виклики воєнного часу
Створити комфортні умови для школярів з особливими освітніми потребами допомагає інклюзивна компетентність учителя. Здобути підтримку в її розвитку можна в Центрах професійного розвитку для вчителів, які нині створені в територіальних громадах країни.
Для вдосконалення інклюзивної компетентності педагоги можуть скористатися:
- посібником «Профіль інклюзивного вчителя»
- посібником «Нова українська школа: особливості організації освітнього процесу учнів початкової школи в інклюзивних класах»
- посібником «Асистент вчителя у закладі загальної середньої освіти з інклюзивною формою навчання»
- посібником «Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі»
- навчальним курсом «Школа для всіх»
- навчальним курсом «Освіта для всіх: різноманітність, інклюзія та фізичний розвиток»
Кожна дитина має конституційне право на освіту. І щоб забезпечити рівні права у здобутті освіти, у групах або класах може працювати асистент вихователя / вчителя. Це педагогічний працівник, якого призначає керівник закладу освіти. Асистент допомагає вихователю або вчителю організовувати інклюзивне освітнє середовище.