Практичний психолог — це спеціаліст, який має відповідну освіту та рівень кваліфікації і який надає психологічну допомогу учасникам навчально-виховного процесу у закладі освіти. Така допомога включає повний чи частковий (залежно від ставки та спеціалізації закладу) спектр напрямків, передбачених відповідними посадовими обов’язками («Положення про психологічну службу системи освіти в Україні») та визначених конкретною ситуацією.
Рояк Любов Іванівна
Нормативно-правова база:
ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України
Лист МОН від 14.08.2020 № 1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)”
Лист ІМЗО від 27.07.2020 № 22.1/10-1495 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020/2021 н. р.”
Наказ МОН від 22.05.2018 № 509 “Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України”
Лист ІМЗО від 30.10.2018 № 1/9-656 “Про перелік діагностичних методик щодо виявлення та протидії домашньому насильству відносно дітей”
Лист МОН від 24.07.2019 № 1/9-477 “Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України”
Лист МОН від 18.07.2019 № 1/9-462 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної службі у системі освіти на 2019-2020 н.р.”
Лист МОН від 16.06.2020 № 1/9-328 “Щодо методичних рекомендацій з організації психолого-педагогічного консиліуму для проведення повторної комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини”
Лист МОН від 14.08.2020 № 1/9-436 “Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)”
Лист ІМЗО від 27.07.2020 № 22.1/10-1495 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020/2021 н. р.”
Лист МОН від 16.07.2021 № 1/9-363 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р.”
Основні напрями роботи практичного психолога:
1. 1. Психодіагностика:
- діагностика готовності дітей 1-го, 5-го класів до умов навчання. Виявлення дітей групи ризику серед учнів школи;
- · діагностика професійної спрямованості учнів – випускників.
2. 2. Психологічне консультування – ( індивідуальні та групові консультації з учнями, батьками та вчителями).
3. 3. Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота:
- групова та індивідуальна робота з дітьми групи ризику, робота з учнями 1-го, 5-го класів по підвищенню рівня готовності до нових умов навчання;
- · тренінгові заняття з питань формування професійної спрямованості та становлення особистості випускників.
4. Профілактична робота – попередження випадків девіантної поведінки (порушення харчування, паління, вживання алкогольних напоїв, ігроманії, тощо), збереження психічного здоров’я дітей, педагогів, батьків.
5. Просвітницька робота – бесіди з учнями з приводу здорового способу життя, насильства у сім’ї, торгівлю людьми.
Практичний психолог школи:
- здійснює первинне обстеження майбутніх першокласників під час комплектування 1-х класів;
- визначає психологічну готовність дітей до навчання в закладі (діагностична та корекційна робота з дітьми, що виявились не готові до школи);
- вивчення рівня адаптації першокласників та п’ятикласників до шкільного життя;
- профорієнтаційна робота;
- виявлення та попередження випадків жорстокості, насильства;
- виявлення та попередження девіантної та делінквентної поведінки учнів;
- профілактика суїцидальної поведінки;
- попередження торгівлі людьми.
Як говорити з дітьми про війну: поради психологів
Що треба знати про посттравматичний стресовий розлад (ПТСР): інформація для батьків
Підтримка батьків та дітей під час війни
Правила безпеки під час війни: інформація для підлітків
Як захиститися під час участі у челенджах в інтернеті?
Практичний психолог рекомендує:
Як говорити про російсько-українську війну: посібник для освітян
Інклюзія під час війни: як підтримати дітей з особливими потребами?
Проєкт психологічної підтримки «Поруч»
Підлітків запрошують на фахові психологічні консультації. САЙТ проєкту «Не дрібниці»
Це короткі анімаційні відео для дітей і дорослих із демонстрацією дуже простих вправ, що допоможуть заспокоїтися і психологічно себе підтримати.
Добірка складається з 20 роликів, їх можна завантажити за цим посиланням, а також переглянути на ютуб-каналі nus.org.ua.
Корисний додаток в телефоні:
В Україні презентувалипершу мобільну платформу «WhiteRibbonUA»для захисту жінок та дітей від домашнього насильства
Скачати можна тут або натисніть на зображення зверху
На допомогу фахівцям психологічної служби системи освіти України
Номери психологічної допомоги !
Номери «гарячих ліній»:
- лінія Національної психологічної асоціації 0 800 100 102 (з 10:00 до 20:00 щодня);
- урядова лінія 1547 (цілодобово);
- лінія міжнародної гуманітарної організації «Людина в біді» 0 800 210 160 (цілодобово);
- Київський міський центр психолого-психіатричної допомоги при станах душевної кризи 044 456 17 02, 044 456 17 25 (цілодобово);
- лінія емоційної підтримки МОМ 0 800 211 444 (з 10:00 до 20:00 щодня);
- лінія запобігання самогубствам Lifeline Ukraine 7333 (цілодобово);
- лінія кризової допомоги та підтримки Українського ветеранського фонду при Міністерстві у справах ветеранів 0 800 33 20 29 (цілодобово);
- національна гаряча лінія із запобігання домашнього насильства, торгівлі людьми та гендерної дискримінації ГО «Ла Страда-Україна» 0 800 500 335 (з мобільного або стаціонарного) або 116 123 (з мобільного, цілодобово).
ПРАКТИЧНА РОБОТА:
ПРОФОРІЄНТАЦІЯ 2023
Урок-тренінг щодо попередження торгівлі людьми:
Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства» (25 листопада – 10 грудня 2022 року). Заходи в Коритнянському ліцеї (Психологічний тест для учнів «Що для тебе насилля?»)
Запобігання та протидія булінгу в Коритнянському ліцеї
Коритнянський ліцей. План заходів щодо профілактики булінгу 2022-2023 навчальний рік
План заходів щодо профілактики булінгу 2021-2022 навчальний рік
Участь у тренінгу:
Домашнє насильство: попередити, виявити та протидіяти
«Домашнє насильство: попередити, виявити та протидіяти»– під такою назвою 30 листопада 2021 року на базі Шишлівського ліцею відбувся тренінг для керівників, заступників директорів та психологів усіх закладів освіти Холмківської громади.
Від нашого закладу в тренінгу брали участь директор ліцею Гайду М.Ю., заступник директора з ВР Товт Н.А. та практичний психолог закладу Рояк Л.І.
Захід був організований відділом освіти Холмківської сільської ради та Закарпатським обласним центром соціально-психологічної допомоги.